Hur långt ska vi gå?

Ibland undrar jag hur jävla långt vi ska behöva dra saker och ting! Loggade in på facebook och såg att en vän där skrivit att han varit tvungen att visa legitimation på City gross för att han skulle handla en energidryck. Han frågade om dom skämtade men personen i kassan hade svarat "Nej, man måste faktiskt vara 16!".

Lägg av för i helvete! Vad hände med en vettig uppfostran hemifrån, lite föräldrakoll och personligt ansvar? När jag var riktigt liten sprang jag på macken och köpte ciggaretter åt min kära mor, innan det blev 18-årsgräns, lite då och då och inte fan blev jag någon rökare för det? Nä, nu tycker jag att det börjar bli patetiskt....

TILLAGT: En utveckling av inlägget och vad jag egentligen menar och står för
finns här!

Lite fakta
Red bull är att jämställas med cocacola eller kaffe då den gemensamma nämnaren är koffein. I Energidrycker tillsätts även taurin. Det finns en teori om att taurinets medverkan i t.ex Red bull enbart har en psykologisk effekt (placeboeffekt) snarare än fysiologisk effekt. Det finns ännu inga vetenskapligt acceptabla bevis för att Red bull skall kunna orsaka dödsfall på friska personer.


Bild lånad här!

Kommentarer
Postat av: Liz

Hahaha, min bror fick visa leg när han skulle köpa en alkoholfri cider en gång. Den du!

Postat av: Maria

Kan hålla med dig...men jag tror även att det är bra med kontroller!!

Jag gjorde som du och handlade åt min mor och det fungerade juh bra.



Sen tycker jag att allt för många föräldrar tar för lite ansvar för sina barn!

Tex när jag gick i 6an skulle jag aldrig nånsin vara kaxig mot en vuxen...särskilt inte en vuxen som jag inte känner.

För ett tag sen var jag i en lekpark med mina barn.

där var också en grupp med större barn som var kanske 12-14. Dom gungade i en jätte stor gunga och det syntes verkligen att deras intention med gungan var att välta den/ha sönder den. Pluss att dom skrek och svor och höll på. Efter ett tag fick jag nog och gick och sa till dom att sluta.

då fck jag höra vilken kärring jag var och diverse annat som inte var SÅ trevligt....jag blev helt paff! Ville bara gå och ta i dom i armen och eller ngt...men om jag hade gjort det hade jga garanterat blivit anmäld eller ngt sånt...självklart så slutade dom inte med det dom häll på med så till slut så drog jag och barnen hem.

visst fn är det föräldrarna som måste ha varit alldeles för slappa med sina barn...

eller?!

2009-08-24 @ 15:06:58
URL: http://cupcake.blogg.se/
Postat av: E M M Y

sv: jag har ALDRIG smakat surströmming och har inga planer på att göra det heller :P

2009-08-24 @ 16:01:01
URL: http://emmywallberg.webblogg.se/
Postat av: Malin

Jag förstår att dom måste kolla leg för cigg och alkohål men en energidryck?!

Men sedan finns det de kassörskor som kollar folk som är långt över 35 när dom köper exempelvis cigg. Min kusin har varit med om det och hon ser inte ut att vara en dag under 18!

2009-08-24 @ 16:30:24
URL: http://stopandreplay.blogg.se/
Postat av: Jennifer

ahhh :) hehe okej!

2009-08-24 @ 16:44:20
URL: http://jeenlicious.blogg.se/
Postat av: Sofie

sv: absolut! dina ord om kenza är väldigt sanna och jag är beredd att hålla med dig även på den punkten :) nej men åh, de orden värmde verkligen, och detsamma tjejen! det finns ju som sagt många bloggar som är mycket mer läsvärda därute än de som faktiskt vuxit sig störst och idén med att länka andra bloggar är ju genialisk ;) kram på dig! :)

2009-08-24 @ 16:45:31
URL: http://sofiegraws.blogg.se/
Postat av: Sanna - saos.blogg.se

har svarat i respektive blogg

2009-08-24 @ 20:34:23
URL: http://saos.blogg.se/
Postat av: Mariah

det är snarare det som är förbjudet som triggar oss. Resulterar ju bara i att red bull snart blir lika "coolt" som att röka bland högstadieeleverna. Fin "hälsofrämjande" dryck som hämmar fettförbränningen. Precis vad de behöver.

2009-08-25 @ 14:39:47
URL: http://marvelouz.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag tycker att det kan vara bra att ha en åldersgräns eftersom att det är många som missbrukar energidrycker och det är farligt för kroppen att dricka för många /dag o.s.v. Men jag håller med, jag tycker att föräldrarna behöver ha koll på sina barn och se till att de inte dricker för många eller för mycket och så.

2009-08-27 @ 19:21:37
URL: http://mariestayreal.blogg.se/
Postat av: Theresé

Jag håller med om att det är helt sjukt att det ska behövas. Men jag är gymnastik-tränare för ett gång tjejr i 10-14 årsåldern. På träningarna i våras märkte vi att de pratade om att "köpa ut" vilket gjorde oss ganska oroliga, så vi satte oss ner och pratade med tjejerna. Men då handlade deras konversation inte om alkohol som vi trodde, utan Monster, energidrycken.

Så på ett sätt tycker jag ändå att det är bra att det finns en gräns, för det kan vara skadligt om man dricker för mycket i unga år. För att inte tala om hur mycket socker och skit det är.. ^^,

2009-08-27 @ 19:21:48
URL: http://gumparumpa.blogg.se/
Postat av: JeNnY

fast det var ju tal om att de skulle förbjuda red bull, så hellre åldersgräns än att de tar bort den helt! Vodka-redbull är ju min favoritdrink! :D

2009-08-27 @ 19:21:56
URL: http://numberoneblind.blogg.se/
Postat av: MLI

Min farsa som är typ 40 fick visa legg när han skulle köpa cigg härom dagen, DÄR har vi något att häpnas och skratta över!:P

2009-08-27 @ 19:22:41
URL: http://emeets.blogg.se/
Postat av: Mattias i Kalifornien

Det där är ju sjukt :P

2009-08-27 @ 19:23:47
URL: http://mattiasegnell.se
Postat av: Jonna

Det är löjligt att det ska vara åldersgräns! Håller med dig helt om vettig uppfostran och personligt ansvar.

2009-08-27 @ 19:24:34
URL: http://lifebyjjonna.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tycker det är bra med åldersgränsen, energidryck har faktiskt orsakat flera dödsfall hos unga personer. Har ofta sett unga killar och tjejer köpa flera energidrycker, godis och choklad på samma gång och det skrämmer mig. Finns ingen anledning för såpass unga att dricka energidrycker heller...

2009-08-27 @ 19:25:58
Postat av: Sanna - saos.blogg.se

har svarat i respektive blogg

2009-08-27 @ 19:27:55
URL: http://saos.blogg.se/
Postat av: Sissi

dricker aldrig energidryck, men det lät ju knäppt att hon var tvungen att visa legg!



kram

2009-08-27 @ 19:28:18
URL: http://enligtsissi.blogg.se/
Postat av: rony

en annan regel som egentligen heter "när föräldrar inte kan styra sina barn längre".



haha folk väntar på att staten ska göra allt nuförtiden. Rör på er, sluta skilja er och börja bry er om era barn för en gångs skull va?

2009-08-27 @ 19:28:19
URL: http://jacksonpark.blogg.se/
Postat av: Anonym

tycker det är bra..

2009-08-27 @ 19:30:05
URL: http://stocklyn.blogg.se/
Postat av: Maria

På sätt och vis kan jag hålla med dig, särskilt när det gäller föräldrakoll och personligt ansvar. Tyvärr har energidrycker blivit en modegrej hos ungdomar. Många unga ungdomar häver i sig mängder av energidryck, utan tanke på vare sig mängden kalorier eller den "överdos" av socker som kan göra dem alldeles "stirriga".

2009-08-27 @ 19:30:16
URL: http://mycolourfuldays.blogg.se/
Postat av: Åsa

Jag tycker mest det är sjukt. Är väl snart åldersgräns på godis..

2009-08-27 @ 19:30:31
URL: http://picchu.blogg.se/
Postat av: Astrid

håller med det får faktiskt vara på eget ansvar!

Vad kommer next annars kaffe???



nej nej

2009-08-27 @ 19:33:49
URL: http://byastrid.blogg.se/
Postat av: idah

i strömsund var det till och med 18 år. Vet ej om dom tog bort det efter ett taf eller om dom har kvar det, men de var ett himlans liv iaf :P

2009-08-27 @ 19:34:08
Postat av: Julia

Det är faktiskt jävligt patetiskt... Vad ska dom förbjuda härnäst? snart kanske man inte får köpa godis om man är under 14?

2009-08-27 @ 19:34:38
URL: http://lodisjulia.blogg.se/
Postat av: Jenni

Tyvärr så måste man nog säga att regler och uppfostran inte har samma klang som den hade för några år sedan.

Men man vet nog inte konsekvenser eller förstår vad allt kan göra med kroppen. Kanske mer kostkunskap i skolan skulle hjälpa, för ungdomar får ju inte chansen att lära sig.

Det är som när man läser vissa bloggar, vet verkligen föräldrarna vad det är deras barn skriver och publicerar för bilder?

2009-08-27 @ 19:36:58
URL: http://sparklingspirit.blogg.se/
Postat av: Madde

Min kompis blev också stoppad i affären när han skulle köpa en energidryck. haha vi trodde seriöst att han i kassan skämtade. det är jävligt löjligt.

2009-08-27 @ 19:39:29
URL: http://maddemodig.blogg.se/
Postat av: fanny

patetiskt kan man säga ja!! herregud energidricka! man får väl skylla sej själv om man dricker för mkt och får nått fel på hjärtat elr vad som nu händer...

2009-08-27 @ 19:40:51
URL: http://fannynordst.blogg.se/
Postat av: nadja

löjligt det där :)

2009-08-27 @ 19:41:02
URL: http://nadjadeluxe.blogg.se/
Postat av: Antonia

Jag tycker att det är otroligt av hur långt det här med energidryck har gått, okej, det är farligt att dricka för mycket, det står till och med på burkarna.

Men låt då dem som väljer att dricka det dricka det, dem får välja själva om dem vill utsätta sig för det, och då pratar jag om dem som köper det i kopiösa mängder, inte några burkar då och då.

2009-08-27 @ 19:41:38
URL: http://avengedsevenfold.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Du har då tydligen inte sett effekten av små barn och tonåringar som blivit beroende av energidrycker. Tidigare sprang barnen och köpte godis för sina pengar, nu köper de energidrinkar. Jag tycker det är helt rätt med 16 års ålder. Förresten borde man inte behöva ett extra energitillskott i den åldern.



Och det där med vettig uppfostran hemifrån kan vi nog alla hålla med om att det saknas i dagens läge i en hel del hushåll.

2009-08-27 @ 19:41:41
URL: http://imacarena.blogg.se/
Postat av: Lona

fast samtidigt så kan de vara farligt..

2009-08-27 @ 19:41:57
URL: http://lonatrogen.blogg.se/
Postat av: Johanna

Det borde inte behöva vara åldersgräns. Men jag vet att min kompis lillerbror dricker det ibland och är bara 11 år.

2009-08-27 @ 19:42:09
URL: http://joyome.blogg.se/
Postat av: made of AWESOME

Grattis Sverige, inga överhypade ungdomar på gatorna längre. xD



Jag tycker som dig.



2009-08-27 @ 19:42:09
URL: http://madeofawesome.blogg.se/
Postat av: Astrid

aa det var rätt sjukt... inte för at jag brukar dricka energi dryck men varför liksom? håller med dej!

2009-08-27 @ 19:43:06
URL: http://astridd.blogg.se/
Postat av: Fia ♥

jag fick frågan om leg när jag skulle köpa en energidryck och jag är 22 :(

2009-08-27 @ 19:43:09
URL: http://fiacaroline.blogg.se/
Postat av: malin

alltså, tycker det är förjävligt. nästan överallt där jag bor utom på 'mitt' ica är det åldersgräns. ren tur i guess?

2009-08-27 @ 19:43:41
URL: http://mmalinpettersson.blogg.se/
Postat av: malin

alltså, tycker det är förjävligt. nästan överallt där jag bor utom på 'mitt' ica är det åldersgräns. ren tur i guess?

2009-08-27 @ 19:44:00
URL: http://mmalinpettersson.blogg.se/
Postat av: Anonym

oj, åldersgräns alltså! weird.

2009-08-27 @ 19:48:31
URL: http://sannakumlins.blogg.se/
Postat av: Vixxie

Liksom... Det är bara energidryck? Man tar ju inte direkt skada av det som man gör av alkohol, cigg, snus mm. Det är bara patetiskt!

2009-08-27 @ 19:49:19
URL: http://lundqviiistt.blogg.se/
Postat av: anna

Hej

Måste säga så här jobbar sj, i livsmedelsbutik och jag tycker att det är bra att det finns en gräns. Kommer ibland in 9-10-åriga barn och vill köpa en tre stycken. Det är något jag aldrig skulle tillåta mitt barn att "sätta i sig" på 5 min. Vilket dom gör!

Även om föräldrar berättar för sina barn så är det så att grupptrycket är något som har stor påverkan. Detta inträffar på deras raster då de går och köper!

2009-08-27 @ 19:49:29
URL: http://annajung.blogg.se/
Postat av: Amanda

Ja en del har valt att sätta åldersgräns och det är riktigt töntigt tycker jag, vad spelar det för roll? Då köper man ju bara på en annan affär xD

2009-08-27 @ 19:50:04
URL: http://mandizi.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det kan tyckas vara konstigt att man ska behöva visa legg för energydryck, men samtidigt kan de kanske behövas. För många unga personer idag dricker väldigt mycket energydryck och då kan lärarna i skolan få problem med många elever pga att de har druckit energydryck och är för aktiva...

2009-08-27 @ 19:52:24
URL: http://emmziiii.blogg.se/
Postat av: Erika

asså själv tycker jag att det är löjligt ! asså om en förälder tar ansvar så dricker ju inte dens barn det men man kan ju inte bara säga : du får inte dricka det heller ... men åldergräns är så över gränsen

2009-08-27 @ 19:52:54
URL: http://klickokoll.blogg.se/
Postat av: DJ Xplosiive

Hejsan alla.



Jag vet nog varför de gör så. Eftersom att Eedbullen innehåller så mycket energi ökade ämnen men mesta dels koffein så att hjärtfrekvensen ökar oerhört mkt.



De som kanske har problem med hjärtat att den kanske slår i ojämn takt kan redbull skada en. Men de flesta som dricker bortsett ifrån sportare så tycker man den är god, O jag säger inte nej den e jävligt god. För varje dag ser man en ny storlek på redbull nu finns det fan ca halv liters redbull, sjukt fan. Men tex redbull vodka är farligt för VISSA människor inte ALLA. jag har jobbat mkt med alkohol på den senaste tiden.



Vodka Redbull är en populär drink många dricker och det som gör den är så farlig för vissa människor är just för att koffeinet i redbullen öker ju hjärtfrekvensen, Sen har vi vodkan som gör det också. Och till sist dansar man kanske också. Hjärtat kan bli överbelastad och lägga av. Det har hänt ett par gånger har man läst om. Men jag försöker inte lämna någon åsikt just nu att sluta drick Redbull utan att tänka på vad man häller i sig. Visst drick men på normal o accepterad nivå du och din kropp tål.



Liksom vi har ju kaffe proppad med koffein men varför sätter man inte åldergränser på det??



Kanske för att det finns folk som tycker illa om redbull, jag tror inte att bara för det KAN döda dig man sätter en åldersgräns utan jag tror det är mycket annat bakom det, något vi konsumenter inte får reda på.



Visste ni att Redbull renas men hjälp av kokainblad?

varje Redbull bruk innehåller väldigt lite spår av kokain läste att ca 0.00000000003 mg typ.



det finns mkt mer man kan skriva om.



Hej så länge !



djxplosiive.blogg.se

2009-08-27 @ 19:55:44
URL: http://djxplosiive.blogg.se/
Postat av: MAHSA'

åldergräns för energidryck ? Patetiskt med ett stort P -_-

2009-08-27 @ 19:55:56
URL: http://mahsat.blogg.se/
Postat av: sara

ojsan 16 för att köpa energi dryck? visste jag inte haha. jag som säljer dåna där till 8 åringar på mitt jobb :P

2009-08-27 @ 19:59:19
URL: http://sarawikmans.blogg.se/
Postat av: Ebba

de är ju skillnad om de är från systemet, men de där är ju bara töntingt :D

2009-08-27 @ 20:00:55
URL: http://pictuure.blogg.se/
Postat av: Klara

Visst, det kan låta helt absurt, men med tanke på att tex Red Bull kan ge skador för livet kan det vara bra om man inte dricker det i allt för tidiga åldrar. Eller har jag fel?

2009-08-27 @ 20:03:17
URL: http://klarath.blogg.se/
Postat av: Linnea

Vissa affärer där jag bor måste du tillochmed vara 18 för att köpa dom ;) Sjukt löjligt om du frågar mig :)

2009-08-27 @ 20:03:41
URL: http://hejlellis.blogg.se/
Postat av: HHELENE

Här i leksand är det 20 års gräns.. jag dricker inte energidrycker men det där är ju bara larvigt..

2009-08-27 @ 20:05:14
URL: http://hellenius.blogg.se/
Postat av: Stefanie

Oj..sjukt att det är åldersgräns på Red bull!

Fast jag tycker inte att folk under 10 år ska dricka en massa Red Bull. Men när man är 16 år ska man få...!

2009-08-27 @ 20:07:18
URL: http://lothigiius.blogg.se/
Postat av: Mandyz

Asså min brorsa som är snart 19 år dricker ju det men liksom åldersgräns jag tkr det e sjukt låt folk som vill dricka det få dricka det och de som inte vill behöver inte, lix. (:

2009-08-27 @ 20:08:03
URL: http://mandyz.blogg.se/
Postat av: Weronica - Med Livet Som Insats

ja det är sjukt, lika med sprayfärg osv :(

2009-08-27 @ 20:09:11
URL: http://weris.blogg.se/
Postat av: Nettan

Jag håller med dig, men tyvärr är det ju allt för många föräldrar som brister och då "måste" staten kliva in och leka pappa.. Tragiskt!

2009-08-27 @ 20:10:17
URL: http://tankerummet.blogg.se/
Postat av: Louise - Ur mitt eget perspektiv

Jag håller helt klart med dig, vad hände med föräldrarnas koll & vanligt vett?



Men jag tycker även att det är bra med kontroller, idag finns inget ord som lagom & vett. Utan idag överdriver man så mycket med allt, t.ex. missbrukar energi drycker osv.



Puss

2009-08-27 @ 20:12:31
URL: http://lowice.blogg.se/
Postat av: Henke

Jag tycker det är helt rätt, borde vara 18 på ALL dryck som ger ett beroende... som koffein och taurin. Kick Ass City gross!

2009-08-27 @ 20:12:34
URL: http://www.hoppelajnen.se
Postat av: Therese M

men alltså...VARFÖR har det blivit coolt att dricka redbull?! man blir ju inte ens pigg av det ju?! jag tycker faktiskt inte heller att det ska vara åldersgränser på allting numera. Det verkar ju bli så... Man ska vara sexton för att köpa Redbull, men jag kan skicak in min 4 åring att köpa T-röd?! det kan man ju oxå få ett rus av (och dö) av. Alltså, då kanske man ska ha en åldersgräns på ALLT som är farligt i olika åldrar. Och vem har ens BERÄTTAT om redbull för dom här ungarna? och vad äter ungar mer? chips? det får man ju cancer av, och av att vara i solen oxå.. vad sätter vi för åldersgräns på det måntro?!... Its strange times i tell you...strange times...

Och sen kan jag tala om att det är inte såå helvettes lätt att hålla koll på sina ungar. Tänker allt som står i tidningar på bloggar om gäng som hänger runt och gör korkade saker. Oxch hälften av alla som kommenterar svarar: "var är föräldrarna?!?!!?" dåliga mammor och pappaor jojo. Nä, säger då jag. Mammor och pappor (som går under benämningen "normala") gör garanterat sitt yttersta för att få bra barn. Det gör man... Garanterat ligger dom sömnlösa de nätter dom inte kan nå fram till sin tonåring på det sätt dom önskade. Det är samhället idag som gör att hela den här familjebubblan vi levt efter så länge har rubbats, men jag tror inte att vi har anpassat oss riktigt än.Psykopater tex, som helt plödsligt slaktar en kille i småbitar, deras mammor säger ju jämt "han var så snäll, vi förstår ingenting.." Dom säger ju inte "jo men vi såg att han hade tendenserna till att vilja skära upp andra människor och smaka på dom, men vi tänkte att han skulle växa ifrån det där...." Get my point?!

Ungarna som däremot blir drivandes på stan för deras föräldrar är narkomaner eller alkisar... dom är ett helt annar kapitel. Det är nånting för socialtjänsten... som överhuvudtaget inte verkar fungera..nånstans i världen.

ps. Hälsa Ronny.

2009-08-27 @ 20:14:54
Postat av: emelill

jag tycker också det är helt sjukt! red bull är väl inte värsta värsta?

2009-08-27 @ 20:17:05
URL: http://emelill.blogg.se/
Postat av: Frida Hjelm

detta är verkligen så fruktansvärt löjligt! Det är ju nästan samma sak som om man måste vara 18 för att köpa kaffe. Typ lika mycket energi i :P

2009-08-27 @ 20:17:47
URL: http://fridahjelms.blogg.se/
Postat av: kei-kei

riktigt bra skrivet!

2009-08-27 @ 20:18:57
URL: http://nyankeikei.blogg.se/
Postat av: Matildaa

Ja, jag tycker att vi ska ha åldersgräns på engeridrycker. Det har vi här hemma på Gottebiten iaf.

2009-08-27 @ 20:20:55
URL: http://tsamjohansson.blogg.se/
Postat av: Mirka

Jag brukade också köpa cigg åt min kompis morsa när jag var liten, jag blev snarare ÄCKLAD av det än sugen på att testa själv. Jag röker inte idag.



Dock tycker jag åldersgräns är bra på energidrycker och andra "speed-medel" som det så fint kallas här omkring, eftersom flera av mina klasskamrater köpte sånt när vi gick i klass 4-6, de blev helt speedade och överaktiva på lektionerna efter att ha druckit 2-3 stycken på raken varje rast.. så jag tycker det där är bra =) dock kunde de sänka åldern till 14-15 tycker jag, för när man går i 7an är man mogen nog (oftast) att förstå sådanna där saker själv till skillnad från när man går i klass 4-6.

2009-08-27 @ 20:31:41
URL: http://mirkas.blogg.se/
Postat av: Sandra

En konsekvens efter allt som har hänt. Visst, man har ett ansvar att se till att man dricker med måtta och SPECIELLT ifall man har hjärtfel! Fast det är ganska töntigt att ha åldersgräns, men samtidigt så är det rätt gjort.

2009-08-27 @ 20:37:46
Postat av: Kajsa

Jadu, numera så uppfostrar ju inte föräldrarna sina barn tydligen. Istället så låter de sina älskade barn som ALDRIG kan göra nånting fel vara ute vind för våg och störa och förstöra för alla andra.

2009-08-27 @ 20:39:58
URL: http://blaka.blogg.se/
Postat av: Sanna - saos.blogg.se

har svarat i respektive blogg

2009-08-27 @ 20:49:07
URL: http://saos.blogg.se/
Postat av: SaraLiPei

Jag tror att även om man som förälder försöker uppfostra sina barn på ett vettigt sätt så är det ju inte bara föräldrarna som påverkar vad barnen gör. Tror det handlar mer om att ungdomarna/barnen idag har mindre respekt för de vuxna. Skulle inte skylla allt på de vuxna.



Nu kommenterade jag endast kritiken emot föräldrarna som du tagit upp! Åldersgränsen tycker jag är löjlig! Men detta bara för att det inte är farligt överhuvudtaget att dricka energidrycker.

2009-08-27 @ 20:49:15
URL: http://saralpei.blogg.se/
Postat av: Maria

man måste ju köpa alkoholfri öl på systemet... :p

säger de inte allt?

2009-08-27 @ 20:51:00
URL: http://memorybyme.blogg.se/
Postat av: V A N E S S A

Tycker verkligen inte dom ska sätta åldersgräns på sånt!

2009-08-27 @ 21:03:31
URL: http://vanessass.blogg.se/
Postat av: nicki

jag tycker det är bra med åldersgräns, jag menar hur nyttigt kan det vara igentligen? och min bror var förut beroende av sådana drycker och mamma kunde inte stoppa honom, föräldra uppfostran, det är inte så lätt?..

bara, måste man dricka energi drycker? ordet energi dryck låter ju till och med bara som en massa kemikalier.

2009-08-27 @ 21:06:58
URL: http://nicolesbilder.blogg.se/
Postat av: Linda

Haha, så nån som i ung ålder har blivit skickad att köpa cigg på macken åt sin morsa (och inte verkar tycka att det är något fel på detta) predikar om att föräldrarna ska ta ansvar och bättra på uppfostran? Intressant.

2009-08-27 @ 21:17:38
Postat av: MARTINA

Hahaha, ursäkta?! Jag hatar Red Bull men det där kanske är att gå lite väl långt? Om man tycker om det måste man ju få dricka.

2009-08-27 @ 21:17:51
URL: http://malguren.blogg.se/
Postat av: Momo

Håller med dig, tycker det är fruktansvärt löjligt! Snacka om att Sverige försöker leka storebror hela tiden som ska se om sina småsyskon. men för i helvete man ska väll kunna tänka själv att man inte ska hälla i sig 15burkar per dag! TÄNK SJÄLVA! frågar dom mig om legg när jag ska köpa min powerking så kommer jag antingen skratta eller gråta... :/

2009-08-27 @ 21:26:39
URL: http://momos.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hhahahaha. Det kan väl vara typ 14års gräns istället? xD

2009-08-27 @ 21:30:08
Postat av: Sanna - saos.blogg.se

svar till linda

Så bara för att jag är uppväxt i en tid där det var helt lagligt och man inte visste lika mycket om riskerna med rökning så hade jag en dålig uppväxt då menar du eller? Samt helt plötsligt ingen rätt att uttrycka mina egna åsikter om dagens föräldrauppfostran?



Oj du, isåfall är det inte många åttiotalister som har någon rätt att uttala sig om ämnet. De flesta i min egen ålder har köpt cigg åt föräldrar eller bekanta som små....

2009-08-27 @ 21:43:27
URL: http://saos.blogg.se/
Postat av: Clara

Antagligen så är det ju nödvändigt, annars hade det väl inte funnits..

2009-08-27 @ 21:56:56
URL: http://anovac.blogg.se/
Postat av: Rozi

Tycker det var lite VÄL löjligt med leg för en dryck.... men tycke rändå det är bra..för det finns faktiskt de som dött av det...

2009-08-27 @ 21:59:38
URL: http://rozis.blogg.se/
Postat av: Kimzi

Så ni menar på det att det är tillåtet för 11åringar att köpa energidricka som dem sedan häller i sig med lite snattat sprit?

Inte fan är det okej, jag håller med om att det ska finnas en gräns på den skiten.

Jag menar den gör mer skada en nytta.

Flertalet ungdomar dör varje år på grund av antingen för mycket energidricka eller det blandat med sprit.

Jag själv kände en som fick hjärtstillestånd tack vare den skiten.

2009-08-27 @ 22:02:38
Postat av: Linda

svar till Sanna:

Självklart får du uttala dig om ämnet uppfostran, men det är intressant att du verkar tycka att dagens föräldrar sköter sig dåligt på den fronten när din egna mor skickade iväg dig att köpa cigaretter (och du började ju inte röka - alltså framstår det som att hon inte gjorde något som helst fel - vilket hon lagligt sett förstås inte gjorde)

Hälsoriskerna kanske inte var lika omtalade på den tiden (tidiga/mitten av 90-talet antar jag, om du är 80-talist), men de lär inte ha varit helt okända. Dessutom vet vilken rökare som helst att nikotinet är beroendeframkallande, bara det tyder ju på att ciggen inte är helt okej.



Jag kan förtydliga hur det var jag menade: Du (och dina 80-talistbekanta) har all rätt att uttrycka sig om uppfostran, men att nämna sin egen mors brist på ett "och det gick ju okej för mig!"-sätt (när själva handlingen i stort får anses vara fel) och innan det påpeka att dagens föräldrar minsann får skärpa sig känns fel.

2009-08-27 @ 22:08:33
Postat av: Sanna - saos.blogg.se

svar till Linda



Kan förstå om du missuppfattade vad jag menade, däremot ser jag inget fel i att jag gick och köpte cigaretter åt min mor när det var lagligt, med tanke på hur omsorgsfullt hon påpekade att det inte var bra och dess effekter när jag blev gammal nog att förstå och man visste mer och mer om det.



Jag menar, bara för att småbarn får gå och köpa en liter t-röd på macken sätter dom sig inte med en limpa i parken och filtrerar och dricker liksom? Men nåja, den diskussionen kan dras hur långt som helst och det är inget jag har ork eller lust med.



Självklart tycker jag inte att det enbart är föräldrarnas fel att ungarna springer och bälger i sig energidrycker, men föräldrarna har ändå ett ansvar men såklart även skolorna där problemen upplevs som stora, där ska skolan gå in med extra resurser och ha lektioner i näringslära och kost och ta upp vad energidrycker faktiskt innehåller och gör med kroppen snarare än att låta butikspersonalen leka mini-hitlers!

2009-08-27 @ 22:19:31
URL: http://saos.blogg.se/
Postat av: kmulls

Jag tycker det verkar överdrivet, då borde ju all föda som är onyttigt och skadligt om man överkonsumerar det (vilket det mesta är) ha åldersgräns! Föräldrarna borde helt enkelt ha mer koll.

2009-08-27 @ 22:19:57
URL: http://kmulls.blogg.se/
Postat av: alexandra

håller heeelt och hållet med dig! :)

snygg blogg btw :D!

2009-08-27 @ 22:29:42
URL: http://aaolsson.blogg.se/
Postat av: Ramona, Själva & Ana -tre lögner-

jag tycker det är så grymt löjligt. Asså föräldrarna börjar bli allt för mesiga. Det är ju bara att titta på dom i lekis. Dom är ju kaxigare än 6:orna nu. När jag gick i lekis så var jag skiträdd för 6:orna, inte tvärt om.



Föräldrarna måste skärpa sig helt klart!

2009-08-27 @ 22:33:07
URL: http://trippelliv.blogg.se/
Postat av: Linda

Till Sanna:

Förstår din synpunkt och vi lämnar det där (då denna diskussion egentligen inte tillför själva åldergränsämnet något, och jag mest skrev min första kommentar som en iakttagelse). Ber även om ursäkt för negativt tonfall från min sida.



Men jag håller med om att föräldrarna har ett stort ansvar, och även skolan. Tycker att hemkunskapen t ex kan tillägnas lite näringslära (utöver kostcirkeln liksom). Överhuvudtaget har föräldrarna ganska dålig pli på sina barn. Förvånansvärt många respektlösa ungdomar som ränner omkring. Förstår att grupptryck gör en del, men som förälder måste man ju försöka indoktrinera dem i vanligt vett o etikett.



Personligen visste jag inte att energidrycken var ett problem bland folk under 16, men kan mkt väl förstå hälsosynpunkten på gränssättningen.

2009-08-27 @ 22:33:14
Postat av: Maja.

Håller helt och hållet med. På mitt jobb så är det 20årsgräns på energidrycker, pga något sammarbete affärerna har med skolorna i våran kommun. Är det inte lite konstigt att man får gå på krogen men inte köpa red bull?:S

2009-08-27 @ 22:36:03
URL: http://mcaria.blogg.se/
Postat av: E.

Jag tycker det fär fantastiskt med åldergräns på energidryck, det har visat sig bli en trend att dricka energidrycker och även om det kanske inte i ung ålder blandas med alkohol planterar man ändå in från ung ålder att det är en respektabel dryck. Kanske blandar mans enare ut den med alkohol och det har ju visat sig kunna bli förödande då ett flertalet människor har dött av detta.



Att folk överhuvudtaget blir irriterade över att det kommer en åldergräns mot detta bevisar ju bara hur besatta vissa är av detta. Inget är bra att överkonsumera, speciellt inte dessa drycker, speciellt inte i ung ålder då man fortfarande växer.



Kram.

2009-08-27 @ 23:25:39
URL: http://petite.nu
Postat av: S E V D A

fan va dååligt:O tur så är jag 16 dåå! fin blogg :D

2009-08-27 @ 23:39:00
URL: http://sevdas.blogg.se/
Postat av: Wiwi

Är det bara redbull eller är det alla energidrycker? Ska man då börja sätta äldersgräns på kaffe det med? För det är ju minst lika farligt om man ska gå den vägen. Jag tycker också att det är patetisk att vi i Sverige inte kan lita på dagens mödrar med uppfostran. I Thailand då jag bodde där när jag var liten gick jag och köpte Whiskey åt de äldre, jag fick till och med smaka. Inte blev jag en alkoholist för det. Tvärtom, jag började inte dricka förrän jag faktisk var 18!



Sen att redbull inte sköter sin produktion är en annan sak. I Hong Kong så fick redbull stänga ner för att de hittade cocain i dryckerna. Snacka om att det gav ungdomar vingar.

2009-08-27 @ 23:41:27
URL: http://livetsomwiwi.blogg.se/
Postat av: Axon

Det bästa vore nog att informera om att energidryck inte är något annat än en vanlig sockerblandning med tillsatta ämnen som koffein och guarana med mera.



Det ger alltså samma hälsopåverkan (viktuppgång vid för stort intag, diabetes typ II med mera) som t ex coca cola, godis med mera.



Folk har en stark övertro då de inte förstår att energi bara är att ett annat ord för kolhydrat a.k.a. enkla sockerarter.



/Ax

2009-08-27 @ 23:44:58
URL: http://axon.blogg.se/
Postat av: anna

jag förstår dig, men då måste vi ju se till så att föräldrar och skola ser till att det kommer ut rätt information. Vi då menar jag samhället.



Det är inte som förut att man kan gå och köpa åt sin förälder. Nu verkar det vara väldigt vanligt att 12-13 åringar röker.

Står ute och röker helt oberörda och de som går förbi "jaha ännu en rökare". Det börjar bli som att det är normalt att små barn ska röka i vårat samhälle.

Ja menar borde man inte som förälder reagera på det så varför regera på en energidryck??



Just därför kan det vara bra att ha en "spärr". pga hälsorisk som de ungdomarna inte riktigt har fått lärdom om.



Men absolut är det föräldrar och skola som måste ta initiativ att ge ut informationen!

2009-08-27 @ 23:50:25
URL: http://annajung.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bra med åldersgräns! Kanske borde man fundera på vad aspartam som finns i Red Bull gör i kroppen? Jag tycker att man borde införa undervisning om tillsatser i skolan, då många föräldrar inte ens vet vad aspartam är. Aspartam är ett sötningsmedel som vi har framställt, alltså inget naturligt som ska finnas i mat eller dryck. Det forskas väldigt mycket om aspartam och jag tycker att man som barn eller ungdom inte har fått en chans att ta ställning till vad man vill mata kroppen med. Hur kan vi egentiligen veta vad som orsakar hälsoproblemen som bara ökar. Taskigt om vi kommer på om 20 år att långtidskonsumtion av till exempel aspartam skadar hjärnan (som många forskare hävdar). Nog om det... Men det är alltid bra att söka kunskap innan man kan ta ställning.

2009-08-28 @ 00:07:07
Postat av: Mother, Married &Twenty

JAg tycker faktiskt åldersgränsen är bra. Eftersom dagens småbarn faktiskt INTE har någon vidare uppfostran. Tycker jag då.



Har sett mellanstadieungar gå runt med de där dryckerna och det är verkligen inget bra. För barn och vuxna reagerar olika på det där och medan en vuxen kanske blir lite uppiggad av en burk så blir barnet å sin sida typ hyperaktivt.

2009-08-28 @ 00:16:34
URL: http://mummyfied.blogg.se/
Postat av: Tess

Som att det kommer hjälpa med åldersgräns...Ungar som vill röka eller dricka alkohol verkar få tag på det hur lätt som helst trots åldergräns. Tycker det har blivit latare och latare uppfostran helt enkelt. Man lägger av ansvaret på "samhället".

2009-08-28 @ 00:32:47
URL: http://highlandertess.blogg.se/
Postat av: Linda

fast jag tycker inte att man kan jämföra hur det var när man själv var liten, och hur det är idag. tiderna förändras, alltid.

visst, visa leg på alkoholfri cider och blabla.. men alltså det är inte en sån dum idé att man får visa leg på varken energidryck eller när man köper cigg idag. barn försöker att vara vuxna mycket tidigare nu för tiden, än när man själv var liten. det är inte alls samma grej längre!

och just det här med energidryck.. jag har många kompisar som har syskon runt 10-årsåldern, som konstant dricker energidryck. jag anser att det inte är hälsosamt, så ja, leg är nog inte en sån kass idé!

2009-08-28 @ 01:31:50
URL: http://waitress.blogg.se/
Postat av: Junitjej

Kul att inlägget hamnade på startsidan!

2009-08-28 @ 06:47:05
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Bögen från Dalarna

Här i Leksand måste man visa legitimation och det är inte 16 år utan 20... Så jag som är 19 får inte ens köpa powerking, redbull, etc. längre. Patetiskt. Haha.

2009-08-28 @ 07:42:00
URL: http://gaymasen.se
Postat av: Emelie

I Agree with you. Fan vad dåligt ! Uppfostra ungarna ist!

2009-08-28 @ 08:45:24
URL: http://emmemixed.blogg.se/
Postat av: nelly ronnstam

Om man missbrukar energidrycker så tycker jag det är rätt bra med åldersgränser. En del sover ju förfan aldrig, utan dricker bara energidrycker, och det är ju inte bra precis. Men jag vet inte riktigt vart man ska lägga åldersgränsen någonstans isf.. 18 känns mycket, medans det är många 16-åringar som missbrukar.

2009-08-28 @ 09:16:09
URL: http://nellyronnstams.blogg.se/
Postat av: Em.

jag tycker det är bra med åldersgräns.

Det finns många under 16 som missbrukar energidryck och helt ofarligt är det ju inte eftersom de vill ta bort de helt, eller hur?

Så ja, åldersgräns - javisst!

2009-08-28 @ 09:27:10
URL: http://justaboutem.blogg.se/
Postat av: CaTTis

Jag kan faktiskt tycka att det är bra. Men jag vet inte om de har o göra med att jag skall bli lärare och har sett vid ett antal tillfällen, där elever varit så speedade för att de dragit i sig två/tre burkar energi dricka på rasten... Inte nog med att många elever redan har svårt för att sitta still i skolan så hjälper inte den här drycken... och på de sättet är det bra. Hinner de då dricka det här på morgonen eller första rasten, så är de ju "speedade" ett tag och sen åker blodsockret ner och de hamnar i läget där man blir segare och tröttare än vad man var innan!



Sen av ren personlig fakta, så är inte jag den som INTE dricker energi dryck. Utan tvärt om! (tyvärr) Under tentaperioder, som kan hålla på rätt länge, så är energidryck en räddning för mig! Så egentligen skall jag la inte säga för mkt. Men när de är 10-14 som dricker de här varje dag, är inte bra!



Oj, mitt inlägg blev grymt långt känner ja...=/ Hoppas du orkar läsa... Det är en bra fråga och hoppas du fick många intressanta svar! =) kram

2009-08-28 @ 09:44:38
URL: http://cataztrof.blogg.se/
Postat av: Emma

Therese M skrev väldigt bra där tycker jag. Precis som de två senaste ovanför.



Det känns tråkigt med åldergräns tycker jag. Att det ska behöva gå så långt. För som andra nämner så finns det ju annat som är farligt, och det är inte realistiskt att sätta åldersgräns på allt.



Föräldrar och skola har ett ansvar där, men när det gäller skolan så behöver skolan dels pengar för att kunna sätta in extra resurser som du skrev om i någon svarskommentar. Skolan får ta på sig bara mer och mer ansvar, som egentligen borde ligga på BÅDE föräldrar, skola och samhälle.

2009-08-28 @ 11:34:29
URL: http://borjesbarnbarn.blogg.se/
Postat av: ville

SÄMST DEN JÄVLA LAGEN!

2009-08-28 @ 12:30:59
URL: http://vilhelmo.blogg.se/
Postat av: Mathilda

jag håller helt med! där jag bor är det under sommaren typ flera bilar som blivit snodda av ungdomar i 16 års åldern, som sen kört ihjäl sig. Ska det behöva hända sånt!?

2009-08-28 @ 14:21:06
URL: http://souslalune.blogg.se/
Postat av: Sanna - saos.blogg.se

har svarat i respektive blogg, läs även mitt utvecklade svar på detta här http://saos.blogg.se/2009/august/mitt-redbullinlagg-pa-forstasidan.html

2009-08-28 @ 15:03:52
URL: http://saos.blogg.se/
Postat av: Caroline

Det borde vara 18-årsgräns på energidrycker. Detta eftersom man kan bli beroende av dem och missbruka dem, precis som det vore ett knark.

2009-08-28 @ 15:15:17
URL: http://marycaroline.blogg.se/
Postat av: Di

Vi har 18-årsgräns på energidrickerna på ica maxi i malmö. Det tycker jag e rätt. Känns rätt hårt att kunna sälja det till 10-åringar som man gjorde förr.

2009-08-28 @ 16:02:10
Postat av: Annie

Ja tycker att det är rätt med en åldersgräns. Alldeles för många ungdomar blir beroende av detta.



Jag evt inbte mg är den enda som har märkt att allt kryper ner i åldrarna. 13 är det nya 16, kanske tom att 12 är det nya 16 (tar i lite). men energidrick har ja sett många yngre dricka... men dem håller dem precis som en ölburk. jämför dem med oss så kan man se att det ser nästan likadant ut förutom att dem håller i en energidryck och vi i alkohol.



.... min poäng är (som jag ville komma fram till iaf) att dem yngre i vårt samhälle växer upp snabbare och snabbare. De växer upp men de mognar inte till. Dem har oftast inte lärt sig att hantera vissa saker som de utsätter sig för.

2009-08-28 @ 16:59:03
URL: http://raine1988.blogg.se/
Postat av: Hanna

Fin blogg! :)

2009-08-28 @ 17:01:19
URL: http://hannagralof.blogg.se/
Postat av: Goran van Den Buske

Du kan inte hindra ditt barn från att missbruka något. Om man inte är Fritzl förstås.. Men du kan visa din avsky. Tror du barn som växer upp i missbrukarmiljö får goda råd av sina päron? Då måste samhället gripa in och visa rätt väg även om det är löjligt och inte gör någon skillnad i slutändan.

2009-08-28 @ 17:33:23
URL: http://blogg.passagen.se/goranvandenbuske/
Postat av: Emelie

i strömsund är de 18 års åldergräns! det är sjukt kan jag säga

2009-08-28 @ 19:11:00
URL: http://wickedtime.blogg.se/
Postat av: Hanna.

Jag tycker det är helt rätt med 16-års gräns!

Jag är 13 år och våra lärare har berättat för oss hur farligt det är med energidrycker och sånt. Ändå går nästan alla och handlar och det blir ett slags grupptryck, precis som med rökning att man måste göra det (fast ingen röker i min klass.) Jag har blivit frågad ett par gånger om jag vill smaka energidryck, men det är bara jag och 3-4 andra, av de 22 vi är i klassen som har lyckats motstå att dricka det. De flesta mår dåligt efter att ha druckit, men de fortsätter ändå.

2009-08-28 @ 20:36:50
URL: http://actingismylife.blogg.se/
Postat av: Julia

Jag håller med dig, åldersgränsen på energidryck är att ta det ett steg för långt. I så fall borde det vara åldersgräns för coca-cola också.



Det är samma sak med alla "mammagrejer". När du är gravid får du ABSOLUT inte äta det och det och det och det, du får inte gå snabbare än si och så många km i timmen, etc etc etc.



Och cancerframkallande saker: du får inte äta chips, inte dricka ur pappersmuggar, etc etc etc.



Folk verkar forska tills det inte finns någon som helst njutning kvar. ALLT har en noll-komma-någonting chans att döda en eller göra en beroende eller deprimerad. PLEASE!

2009-08-28 @ 20:41:45
URL: http://juliapysslar.blogg.se/
Postat av: Jennyh ♡ flyttar till Malta!

hoppas du får en trevlig kväll =) allt bra?

2009-08-28 @ 20:50:04
URL: http://jennyh.se
Postat av: Leviathan

Många av dom i min klass missbrukar dom. Jag dricker en eller två i månaden. Vi har ingen åldersgräns.

2009-08-28 @ 21:14:46
URL: http://satanspeaks.blogg.se/
Postat av: Linda

Själva problemet är att föräldrar kan förbjuda hur mycket de vill, men de kan inte kontrollera sina barn och ungdomar 24 timmar om dygnet. Samhället har ett ansvar för barnet när föräldrarna jobbar! Så ser det ut i dagens samhälle. Och det kan man tycka vad man vill om, men så är det.

2009-08-28 @ 22:06:52
URL: http://lindae.webblogg.se/
Postat av: marcela

Kan hålla med maria kommentar längst upp på listan. har inte föräldrarna ansvar så måste ju nån ha det, i detta fallet blir det ju riksdan som bestämmer åldersgränserna vilket kan vara bra ibland när föräldrarna jobbar och inte kan hålla koll på de dygnet runt.

2009-08-28 @ 22:49:28
URL: http://yapoo.blogg.se/
Postat av: Martina

ja du det är en evig fråga. Men jag tycker väl som de flesta att ansvarsgenen skall överföras från föräldrarna.



Personligen ääällskar jag redbull, men allt kan förtäras med måtta i mina ögon. tyvärr är de många unga som dricker de i för stora mängder o blir helt hypade o det är väl inte direkt meningen...



så tycker iallafall ja



tips-svara på dagen fråga på min lilla blogg

ha de gott

mvh M

2009-08-28 @ 23:25:52
URL: http://martyshome.blogg.se/
Postat av: Emma

det är är ju att ta i att sätta åldersgräns, men endå man måste ju fatta att man inte bör dricka det 24/7 liksom... ;)

2009-08-28 @ 23:41:45
URL: http://nollinspiration.blogg.se/
Postat av: Bitte

Helt klart bra! Energidrycker ÄR farliga!

När de från första början kom så var det

varningsskyltar på hyllkanten. Det gjorde då att fler ville köpa den. Läs på om drycken så kanske ni förstår. Jo, den ÄR god och jag HAR druckit den mycket tidigare, speciellt när vi hade stressigt på jobbet, med mycket kunder i butiken, ända tills den dag då jag "kollapsade" och var helt övertygad att jag höll på att dö och hamnade på sjukhus för i kombination med stress-energidryck-lite mat i magen-och kaffe så kan man få hjärtinfarkt. Googla också om ämnet taurin som drycken innehåller - jag blev mörkrädd när jag läste om det. Inga fler energidrycker för min del. Att det görs drinkar på krogar med Red Bull är sinnessjukt tycker jag!

2009-08-29 @ 11:39:03
URL: http://bitte.webblogg.se/
Postat av: hanna

antagligen nödvändigt eftersom många unga missbrukar dem, ja tror inte att de är så himla nyttiga i längden heller...massa koffein och shit bara...tycker det är bra med åldersgräns på skumma drycker=)

2009-08-29 @ 13:38:53
URL: http://hannafridberg.blogg.se/
Postat av: Anonym

En åldersgräns på 16 år är väldigt bra, eftersom en del missbrukar energidryck.



Tänk er själva att vara lärare med 20 stycken hyperaktiva 14-åringar.



Energidryck kan vara bra då man idrottar för att få mer energi under slutet av matchen eller under andra sammanhang då man behöver mycket energi under kort tid.

2009-08-29 @ 14:09:06
Postat av: Malin

Där jag bor har de nu satt in en 18-årsgräns på energidrycker, fast det egentliga problemet är att 15-åringar dricker ren sprit. De fokuserar på helt fel saker.

2009-08-29 @ 16:09:38
URL: http://malinpop.blogg.se/
Postat av: Anna

Tycker det är kanon! Jobbade i butik ett tag där ungar i 12 års åldern rusade för att köpa energidrycker!! Inte bara en utan flera stycken... VARJE RAST! Skolan där mina barn gick hade stora problem med just detta. Barnen blev HÖGA på dessa drycker!!



Inte lätt för föräldrar att vara med under skoltid och vakta för grupptrycken barnen blir utsatta för... Åldersgräns behövs!!

2009-08-29 @ 19:13:36
URL: http://annawahlgren.blogg.se/
Postat av: f

riktigt onödigt med åldersgräns, löjligt ju!

2009-08-29 @ 22:57:35
URL: http://feliciaholmgren.blogg.se/
Postat av: tekla :)

Dricker inte red bull, men kom igen?

Åldersgräns på energi drycker? Då kan man ju nästan lika gjärna sätta åldersgräns på coca cola... ;)

2009-08-29 @ 23:02:31
URL: http://ttekla.blogg.se/
Postat av: MangoKid

jag tycker det är skit bra att det är åldersgränser. med tanke på att dagens ungdomar är som dem är.

Kassa attityder och respektlösa, så börjar man undrar vad dem har för päron hemma.



visst när man är ung så vill man göra allt som man inte får, typ gå på bio & se vissa filmer men åldersgräns där med, det tyckte jag var jobbigt.



men ungar är gnälliga o mogna och vet inte alltid sitt eget bästa. Hade haft förståelse och varit smartare så kanske man kunnat göra annat. men nu när knappt många av dem kan ens räkna, skriva eller läsa. så låt dem som är raketforskare sköta dem som är utom ungdomars förståelse. om nån skulle ta åt sig på detta inlägg,, whatever, yadayadayada!!! xD

2009-08-30 @ 10:09:26
URL: http://mangokid.blogg.se/
Postat av: Elin/Sugar

Alltså det är det dummaste jag har hört, åldersgräns på energidryck alltså. Det är inget annat än kränkande.

2009-08-30 @ 11:33:31
URL: http://thesedaydreams.blogg.se/
Postat av: Carolina

Haha i Leksand måste man vara 18 för att få köpa energidryck! Man får lixom fråga folk om de kan "köpa ut" om man skulle vilja ha det. Anledningen är att lärarna tyckte att eleverna blev "speedade" av energidrycken:S

2009-08-30 @ 11:50:26
URL: http://carolinahedlund@hotmail.com
Postat av: hotchick

nja.. energi och kaffe.. ska inte kaffe också få åldersgräns då?? .. det e rätt... trams.. av alla att väckas av det nu !- typ den som dricker .. energidryck den e lite dum då den kan vara farlig



men LIvet e farlig hur som helst.. så lev livet va glad ..



haha.. måtte han visa legget., xD coolt., men köpte själv. energi dryck o typ köpte redbull och burn,



burnen stog det från 15år haha.. hade inte legget fick inte ut den .. , riktigt lågt.. LOL

2009-08-30 @ 12:40:03
URL: http://levetleker.blogg.se/
Postat av: Hanna

Det är helt sjukt att man ska behöva vara 16 för att få köpa energidryck...Jag menar vad kan hända?!

Blir så arg på dom som bestämt detta!

2009-08-30 @ 13:03:28
URL: http://thepowergirl.blogg.se/
Postat av: tess

Ja visst är det sjukt att man ska ha åldersgränser MEN även om jag säger till mina barn att det itne är okej att dricka detta så ser jag inte allt de köper. Jag är inte alltid med. Jag kan inte vara med överallt och det är heller itne naturligt att man är det. Så ja tycker nog ändå det är ganska bra.... //Tess

2009-08-30 @ 13:21:04
URL: http://tess701.blogg
Postat av: Nico

Eget vett borde räcka. Normala människor vet att man inte kan hälla i sig hur många sådanna där som hlst. lagom är bäst!

2009-08-30 @ 17:44:11
URL: http://kanno.blogg.se/
Postat av: Elise

seriöst? :O

inte tycker jag att det ska vara åldersgräns på det. det är ju inte precis alkohol...

2009-08-30 @ 19:44:50
URL: http://lisessa.blogg.se/
Postat av: Datorflickan - Dator & Fotoblogg

Jag tycker att det är sjukt på sätt och vis, men ändå. Man slipper se alla ungar som är som höga på energidrycken. Ifall jag hade varit yngre så hade jag nog varit mer kritiskt, men jag tycker att 15 är en lagom gräns isåfall. :)



Kika gärna in på min blogg! :D

2009-08-30 @ 19:55:24
URL: http://datorflickan.blogg.se/
Postat av: jennie

tillslut går allt för långt och det blir bara töntigt.

tyvärr finns det alldeles för mycket av sånna där larviga grejer nu för tiden. men vad ska man göra? det är väl bara skratta åt det...

2009-08-30 @ 22:58:11
URL: http://jennieholgersson.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag sitter i kassan på ICA, vi har 15 års gräns där. Anledningen är ju för att skydda de barn som går in och köper enegeridrycker för ibland kan man inte förutsätta föräldarnas tillsyn. Visserligen kan jag tycka att det är en överdrift med åldersgräns, spciellt eftersom man egentligen inte fattar vad det är för ämenen som finns i energidrycker eftersom man knappast kan förbjuda barn att dricka för mycket socker? Jag vet inte, om det nu ska finnas åldersgräns så tycker jag i alla fall att man ska ha bättre information om varför. Det är svårt det här med åldersgräns i samband med hälsa, man får dålig hälsa av tobak så även av för mycket socker. Anedlningen till att åldersgräns finns är för att man anser att barn i åtta-års åldern inte är mogna nog att bedöma över sitt eget välmående.. Det är en klurig fråga, men jag kan tycka att det är bra. Om föräldrarna nu ska ha ansvar för barnen, så kan de väl själv palla ner sig till affären och köpa enegidryckerna till dem. Dessutom tror jag att barn under femtån/sexton år faktiskt överlever bra utan enegeridrycker.. men, lite mer information hade inte skadat.

2009-08-31 @ 03:52:04
URL: http://emptypages.blogg.se/
Postat av: Felicia

Det är bara patetiskt!

2009-08-31 @ 06:18:56
URL: http://thetruestory.webblogg.se/
Postat av: Jennifer

haha, va knäppt!

2009-08-31 @ 10:24:24
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/
Postat av: Michelle Oxid

haha, jag är sexton så what ever XD <3

2009-08-31 @ 13:23:56
URL: http://oxid.blogg.se/
Postat av: Sanna - saos.blogg.se

har svarat i respektive blogg

2009-08-31 @ 23:01:56
URL: http://saos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback